Eindelijk…..

Lang gewacht, stil gezwegen nooit gedacht en toch gekregen…

Deze beroemde zin schoot me te binnen toen ik vanmorgen vroeg van de Nachtmis naar huis reed. Zoals zuster Marianne al schreef: na een jaar vol duisternis is het dan toch nog weer Kerstmis.

Het lijkt wel of het ieder jaar erger wordt. De mensen worden armer en armer, en niet alleen omdat het economisch minder gaat. Wie de afgelopen weken om zich heen heeft gekeken, ziet in de winkelstraten en op tv steeds meer dat de commercie de overhand krijgt. We lijken meer en meer aan geestelijke armoede te lijden. Ik zag kinderen die de kerstliedjes “De herdertjes lagen bij nachte” en “Stille nacht” niet eens meer kenden. Mensen die in mooie huizen zich verstopten achter een berg nep-sneeuw en nep-gezelligheid.

En toch….

Ik zag ook dat er zowel in België als in Nederland, miljoenen is opgehaald voor respectievelijk “Music for Life” en “Serious Request”. Ik zag mensen zonder zich in te houden hun diepste dromen en verlangens delen met een gehandicapt kind. Het zat er onopvallend tussen de andere mensen, maar één van de camera’s had hem toch tussen de andere gasten in de tuin opgepikt en zag hoe hij van de muziek genoot.

Na al het duister is dan toch het Licht gekomen. En geen misbruikschandaal zo erg, of het kan Hem niet tegen houden. Gelukkig niet! Hoe erg de duisternis ook is, Christus overwint! En vandaag is Hij geboren. Laat ons daarom erop uit trekken om Hem te aanbidden. En laat ons jubelen: HALLELUJAH!