Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Kruis

op 11 februari 2012

In ons Christelijk geloof speelt het kruis een belangrijke rol. Franciscus en Clara hebben het kruis zelfs DE belangrijkste rol laten spelen in hun spiritualiteit. Voor hen was het kruis een middel om aan Christus gelijkvormig te worden. Wij ontvluchten het liever. Dat dat laatste echter niet gaat, ben ik zelf de afgelopen tijd achter gekomen.

Ik ben zelf behoorlijk grieperig geweest (voelde me knap beroerd) en daarbij is mijn moeder ook nog eens 2x in het ziekenhuis opgenomen. De eerste keer met teveel vocht bij zich (zo’n 7 liter!) en de tweede keer met een levensgevaarlijk hoog kalium-gehalte. Naast deze extra ellende zit ik ook in de vervelende situatie dat mijn ouders steeds meer moeite hebben met mijn Katholiek zijn. Oh, ja, alsof dat nog net niet genoeg was, bereikte me ook nog het bericht dat een kennis plotseling was overleden……

Kortom: ik ben het kruis tegengekomen. En dat was niet zo fijn (om het maar even netjes uit te drukken).

Gelukkig leert de Kerk mij dat het lijden niet het laatste woord heeft, maar dat Christus lijden en dood heeft overwonnen. En dat als ook IK mijn kruis op mij moet nemen, het mij geestelijk alleen maar dichter bij Hem kan brengen. Dat geloof ik ook….maar…..het voelt soms toch zo anders. En net toen ik er afgelopen tijd doorheen zat, hoorde een nummer van Daniël Lohuis met de volgende tekst:

Elk mens die hef zich ‘n kruus te dragen
Opzich bennen die kruuzen precies eben groot
‘t verschil is, de iene hef der iene van piepschoem
en de ander die hef ‘m van lood.

A’j almaol joen kruus op ‘n bulte zoln gooien
En as dan daornao deur ‘n engel zegd weud
Pak mar weer iene, maakt niet uut welken
Dan zuuk ie uuteindelijk, as ‘t der op ankomp
joen eigen der weer tussenuut.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

En zo is het maar net.Dit is slechts een klein gedeelte van deze hele mooie tekst, de rest hoor je daarom hieronder:

Geef een reactie

