Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Benedictus qui venit in nomine Domini

op 13 juli 2012

Dit stuk uit het Sanctus schoot me deze week weer te binnen. Benedictus….Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Afgelopen week vierden we namelijk het feest van Benedictus, stichter van de Benedictijner orde en alle afgeleiden. En dat zijn er nog wat.

Benedictus was één van de eersten (zo niet de allereerste) die een regel voor monniken en monialen schreef. Eén die goed in elkaar zit. Met vele elementen die ook voor de gewone gelovige in het dagelijks leven een schat aan wijsheid bevatten.

Een aantal dingen wil ik er uit lichten.

Kenmerkend is “Ora et labora”: bid en werk. Dit leert mij dat ik niet alleen werken moet, maar ook tijd moet vrijmaken voor God. Hem ruimte gunnen. Maar dat er ook gewerkt moet worden. En bovenal: dat er een balans moet zijn tussen beide dingen. Dat laatste is voor mij erg belangrijk. Door te veel Labora en te weinig Ora is mijn gezondheid instabiel. Logisch: de balans is zoek en dan protesteert het lichaam.

Een ander onderdeel die opvalt is de gastvrijheid. Het in de gast Christus herkennen. Dat is wel een uitdaging: herken ik Christus in wat op mijn pad komt? Sta ik open om Hem binnen te laten?

Met dit punt verweven is bij mij Franciscus’ visie op de wereld. In het Zonnelied bezingt hij het mooie van de schepselen. Zon, maan, zee, sterren, mensen…..Er is één God, uit Wie alles geschapen is. Dus zijn niet alleen wij mensen broeders en zusters in Christus, maar ook de rest van de schepping. Broeder zon, zuster maan.
Hoe ga je om met Gods creatie? Zie je Zijn Hand en gezicht in de dingen en mensen om je heen?

Ik probeer het goede te zien, het beste ervan te maken en te leren van wat minder gaat.

Benedictus’ Regel bevat tal van schatten. Het voert te ver om ze verder allemaal te noemen. Maar wat ik nog wel kwijt wil, is de invloed van zijn Regel.
Zelfs Clara heeft gedeelten in haar regel overgenomen. Vele kloostergemeenschappen hebben hun regels op zijn inzichten gebaseerd. En via Benedictijner kloosters is het Christendom over Noord-West Europa verbreid. Denk maar eens aan Bonifatius! Terecht wordt Benedictus patroon van Europa genoemd. Vandaar dat veel pausen zijn naam dragen: Gezegend hij die komt in de naam van de Heer! AMEN!

Geef een reactie

