Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Girlpower uit de 12e eeuw

op 10 augustus 2012

Een aantal jaren geleden was er een populaire meidengroep, the Spice Girls. Jonge dames met veel pit. Het feministische ideaal van de jaren ’90 van de vorige eeuw. Een nieuw fenomeen. Hoewel?

Vele eeuwen eerder leefde een vrouw, die naar mijn idee de allereerste schreden zette naar wat nu girl-power en feminisme heet.

In een mannenwereld leefde een mooie jonge vrouw van adel. Voorbestemd om met een rijke man te trouwen. Maar zij confirmeerde zich niet aan de idealen van haar familie, noch aan de normale gang van zaken van die tijd!

Ze had een rare snuiter op blote voeten, gekleed in schamele kleding ontmoet, die haar ziel had geraakt. Niet op een wereldse manier, maar op het geestelijke vlak.
En ze ontvluchtte haar ouderlijk huis om zich bij hem aan te sluiten. Die rare snuiter was Franciscus van Assisi, de jonge dame Clara.

Clara zal haar eigen orde stichten, maar richt deze, in navolging van haar leermeester geheel anders in. Zoals Franciscus zich aan Vrouwe Armoede verbonden heeft door bezit loos door de wereld te gaan, willen de zusters ab-so-luut geen bezittingen hebben. Alleen het allernoodzakelijkste. Net als bij de broeders, is er geen abdis die boven de andere zusters staat en levenslang benoemd wordt, maar is de abdis de minister, dienares van allen. En om de 3 jaar is er een kapittel, waarop de zaken besproken en eventueel bijgestuurd worden.

Zusters die geen eigen land hebben. Een abdis die het minste werk doet. Een abdis die gekozen wordt, en om de drie jaar herkozen kan worden. Nu is dat heel normaal in de meeste kloosters, maar destijds lag dat anders. Het was ondenkbaar dat een kloosterorde geen eigen grond had. En in haar tijd was de abdis meestal een adelijke dame, die voor het leven benoemd werd. Clara heeft in dat opzicht, net als haar leermeester Franciscus, het kloosterleven vernieuwd. Een vrouw met pit, die tot het einde toe zelfs tegen heer Paus heeft gevochten om haar ideaal in een regel goedgekeurd te krijgen. Wie meer over haar wil weten, raad ik onderstaande video aan. Deze bevat een deel uit één van haar brieven.

Zaterdag 11 augustus vieren we dat God haar heeft bekroond met het eeuwige Leven bij Hem. Een hoogfeest voor de hele Franciscaanse familie, en voor mij in het bijzonder. Want als derde-orde lid voel ik me als vrouw nèt iets nauwer met haar verbonden dan met Franciscus. Misschien komt dat ook wel omdat de Clarissen tot op de dag van vandaag zich niet door de wereld begeven, maar zich bij Christus aan het kruis terugtrekken.

Omdat ik het vaak druk heb en daarbij ook nog eens veel drukte in mijn hoofd heb, heb ik ook de behoefte om mij geregeld met de Clarissen terug te trekken om bij Christus tot rust te komen. Franciscus roept bij mij vaak meer drukte op, Clara schenkt mij rust en zegen. Daarom zal ik op haar Hoogfeest mijn zielverwantes, de Clarissen van Nijmegen bezoeken.

Samen danken voor het leven van deze bijzondere vrouw, samen het leven vieren, samen bij het Kruis tot rust komen. Om met Clara als spiegel God’s licht meer en meer in de (vaak duistere) wereld te laten schijnen.


One response to “Girlpower uit de 12e eeuw

  1. Dank voor deze mooie blog, vol warmte naar Clara en de Clarissen toe.
    Fijn dat je morgen mee komt vieren. Van harte welkom!

    Vrede en alle goeds,

    Marianne

Geef een reactie

