Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Familie bijeenkomst

op 12 augustus 2012

Gisteren ben ik naar Nijmegen gegaan, om samen met de Clarissen van De Bron het Hoogfeest van Clara te vieren. Een reis van twee uur heen en twee uur terug. Maar ik heb er ab-so-luut geen seconde spijt van!

Het was een inspirerende en mooie viering die mij tot in het diepst van mijn ziel heeft geraakt. En het was druk: de kleine kapel van de zusters zat vol met broeders Franciscanen (er was een communauteit uit Wijchen) en mensen uit de grote Franciscaanse familie. Het voelde als een echte familie bijeenkomst!
Eén van de dingen die mij bijzonder raakten, was onderstaand communielied:

Samen danken, samen vieren, samen Jezus onder het Kruis ontmoeten. Allemaal broeders en zusters, één, verbonden door Gods liefde voor ons en onze onderlinge liefde en band met Clara en Franciscus. Eén van hart en geest.

Voor mij een broodnodig rustpuntje. In het Hoge Noorden is er de tweede ronde priesterwisselingen in 5 jaar aan de gang en dat brengt in de parochies veel reuring, ongenoegen en strijd te weeg. Bijna alle parochies krijgen een andere priester toe gewezen en het is echt nergens goed. De ene pastoor is te modern, de ander te traditioneel……. En hij wordt nog voor hij daadwerkelijk aan de slag gaat bekritiseerd en wèg gekeken. En die sfeer van achterdocht kan ik dus helemaal niet tegen.

Bij de zusters is van strijd gelukkig niks te merken, integendeel!. Hoewel een aantal aanwezigen aan de manier van vieren binnen de communauteit moest wennen, was er geen wanklank te horen. Immers: het was een feestdag! En op een feestdag vier je samen. Een ieder met zijn/haar eigen achtergrond, maar SAMEN. Eén van hart, bijeen gebracht door de Geest!
En dat feest werd na de Eucharistie nog eens voortgezet in een gezellig samenzijn en uitwisselen bij een kopje koffie.

Een familie bijeenkomst. Of liever: een reünie! Hoewel niet iedereen elkaar kende, voelde het met een ieder even vertrouwd. Een warm bad. Alsof er een deken van liefde over ons was gelegd.

Clara heeft ons wat dat betreft een spiegel van liefde voor gehouden. De liefde van en voor de Heer, die ons, onverdiend, eerst heeft liefgehad. En persoonlijk merk ik dat ik, hoe meer ik mij aan God, Clara en Franciscus spiegel, des te meer ruimte komt er in mijn hart voor de Ander en de ander. Ik wordt milder, bedachtzamer. En de bezoekjes aan Clara’s zusters helpen mij daarbij. Want vaar vriendschap heerst en Liefde, daar is God!

One response to “Familie bijeenkomst

  1. zustermarianne schreef:

    Dank je, Alina. Het was inderdaad een prachtig feest. Het doet ons als zusterschap ook goed om met zovelen op het Clarafeest samen te zijn, inderdaad veel bruine en blauwe broeders en zusters, zusters en broeders van de ofs en zoveel mensen die betrokken zijn op ons leven. Een heel mooi feest. Onze voorganger vanmorgen zei: na het feest van gisteren is het vandaag een gewone zondag, maar voor mij is het feest omdat ik hier mag zijn. Ja, zo was de gewone zondag van vandaag ook weer een feest!
    Vrede en alle goeds!

Geef een reactie

