Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Moederdag: Maria ten Hemelopneming

op 14 augustus 2012

Morgen vieren we het Hoogfeest van de dood en opname in de hemel van Maria. Eigenlijk is dat een soort moederdag: we gedenken het leven en het ingaan in het Eeuwige Leven bij God van onze hemelse Moeder, Maria, de tevens de moeder van de Heer was. En is.

Voor een uitgebreide beschrijving en achtergrond, zie http://www.heiligen.net/heiligen/08/15/08-15-0048-maria-doodhemel.php

Ik zal morgen mijn Moeder bezoeken: ik ga naar “Klein Lourdes” in Tienray (webstek: http://www.kleinlourdes.nl/) om daar bij de grot een kaarsje op te steken voor een aantal aan mij toevertrouwde mensen en intenties. Ook om dicht bij het wonder van Lourdes te zijn. Want wie wil weten wie Maria was, raad ik aan het verhaal van Lourdes en andere verschijningen te lezen. Naast het Evangelie leren we uit die verhalen het Moederhart van Maria kennen.

Misschien dat ik op de terugweg naar huis nog even langs de Slevrouwe of de Zoete Moeder van Den Bosch aanga, dat zie ik nog wel.

Maar voordat ik naar Tienray of nog verder ga, begin ik de dag met Dankzegging, de Eucharistie. Ook dit keer zal ik deze Dankzegging met mijn medezusters in Franciscus, Clara en Christus beleven: in Clarissenklooster De Bron in Nijmegen.

Want Maria’s leven, dood en opneming in de hemel is iets om dankbaar voor te zijn en samen te vieren! En het uit te zingen:

Tekst:

Immaculata Gij leliereine
Van eeuwige reinheid beminlijke Bruid.
Wil mij met lichaam en ziel aan U wijden,
U kies ik heden tot Moeder mij uit.
Reinste, o Reinste der mensen bemind.
Immaculata, bescherm Uw kind. (bis)

Moeder ik vrees voor de loerende vijand,
Voor duizend gevaren die dreigen van ver.
Moeder ‘k heb angst voor de nakende toekomst.
Toon mij Uw immer mijn lichtende Ster.
Tot ik in strijden de vrees overwin.
Immaculata, bescherm Uw kind. (bis)
Immaculata, bescherm uw kind.

Moeder bewaar mij voor boosheid en zonden,
Behoud mijne ziele onschuldig en rein,
Wil mij geleiden in leven en sterven,
Laat mij een keurig Mariakind zijn.
Tot in de hemel een Moeder u vindt.
Immaculata, bescherm Uw kind. (bis)


Geef een reactie

