Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand….

op 12 oktober 2012

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…..

Wie kent deze woorden uit Sneeuwwitje niet? Ik roep deze zin in herinnering omdat “spiegelen” de laatste tijd als een rode draad door mijn leven lijkt te gaan.

Spiegelen. Aan wie spiegel ik me?

Zelf spiegel ik me in de eerste plaats aan Christus, Franciscus en Clara. Zij vormen mijn geweten: ben ik op de goede weg? Of dwaal ik af?

Daarnaast spiegel ik mij ook aan mijn (nieuwe) collega’s die sinds een paar maanden de werkvloer bevolken. Een aantal heeft een (lichamelijke) beperking en ze laten mij soms aspecten zien waarvan ik denk: “Ik ben toch ook niet zo erg?” Of: “doe ik nou ook zo irritant?” Zo berwerken zij dat ik me steeds beter ga gedragen, hetgeen ook mijn ziel ten goede komt.

Clara spreekt in haar brieven aan Agnes van Praag ook vaak over het kijken in de spiegel. Bij haar gaat het dan over hoe je jezelf mooi kunt maken met de deugden en de liefde. De brieven van Clara aan Agnes zijn mij erg dierbaar: ze laten mij een weg naar Christus zien. Daarom wil ik deze Duitse video over de derde brief van Clara aan Agnes graag delen. En wie meer inspiratie zoekt, kan op youtube video’s van Zuster Marianne en van het Klarissenkloster Paderborn opzoeken. Van harte aanbevolen!

Geef een reactie

