Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Christus, Koning van het heelal….en van mijn hart

op 25 november 2012

Vandaag viert de Kerk het laatste feest voor de Advent: Christus Koning. In de drukke tijd voor Sinterklaas een feest dat velen niet zo veel zegt misschien. Maar wel één die bij mij het volgende oproept:

 

Christus is Koning van het heelal. Is Hij ook Koning van mijn hart? En zo ja, hoe merkt Hij en/of iemand anders dat dan?

 

Op http://www.hetkatholiekegeloof.nl/pages/sub/3/34267/Christus_Koning_van_het_heela.html vind je beknopte informatie over dit feest en op de blog van Zuster Marianne staat het Evangelie dat vandaag gelezen wordt.

En Margré vond een mooi Duits lied van dit feest:

1. Gelobt seist du, Herr Jesu Christ, ein König aller Ehren;
dein Reich ohn alle Grenzen ist, ohn Ende muß es währen.
Christkönig, Halleluja, Halleluja.

2. Das All durchtönt ein mächtger Ruf: “Christ A und O der Welten!”
Das Wort, das sie zu Anfang schuf, wird bis ans Ende gelten.
Christkönig, Halleluja, Halleluja.

3. Auch jeder Menschenseele Los fällt, Herr, von deinen Händen,
und was da birgt der Zeiten Schoß, du lenkst es aller Enden.
Christkönig, Halleluja, Halleluja.

4. O sei uns nah mit deinem Licht, mit deiner reichen Gnade,
und wenn du kommst zu dem Gericht, Christ, in dein Reich uns lade.
Christkönig, Halleluja, Halleluja.

 

En juist dit lied roept dus bij mij de vraag op: Is Christus werkelijk de Koning van MIJN hart? En zo ja, hoe laat ik dat merken?

 

Bij mij zit dat laatste in de manier van vieren en de H. Communie ontvangen met eerbied. Ik houd van een viering waarin én veel gezongen wordt én tussendoor stilte zit om de verticale brug tussen God en Christus in de hemel en de H. Geest in mijn hart te maken. Die stilte is voor mij, juist omdat ik zelf heel druk ben, essentiëel. En daarnaast dus veel muziek om wat er in het hart aan vreugde en dankbaarheid opwelt uit te zingen.  Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Taizévieringen of een Tridentijnse H. Mis.  Nu zijn die in mijn omgeving vrij zeldzaam, maar een gemiddelde viering in Duitsland (Heede)of bij de Clarissen in Nijmegen komt hierin een heel eind.

 

Ook speelt de manier van Communie ontvangen bij mij een rol. In sommige kerken zie ik nog wel eens mensen die zo rond communietijd de kerk binnensluipen, naar voren lopen, de Communie ontvangen en ijlings de kerk uit sprinten. ZO hoort het volgens mij dus NIET.

 

Christus, de Grote Koning van het heelal, van alles wat geschapen is, komt naar ons toe, breekbaar als brood en vergoten als wijn. En hoewel wij met onze ogen slechts brood en wijn zien, aanschouwt ons geestelijk oog Christus Lichaam en Bloed. Joods metafoor voor de Heer zelf.

De Koning komt naar ons toe. Hij is onze oorsprong, onze adem, onze eindbestemming……GEEN bakje bami dat je van de Chinees haalt met de priester als doorgeefluik….Om snel weer naar huis te rijden…..

 

Wat zouden we doen als we horen dat koningin Beatrix ons dorp aan zal gaan doen? Komen we dan op ’t laatste moment, onvoorbereid, langs de kant van de weg staan in ons oude kloffie en steken we haar dan een smerige hand toe met de woorden: “Moi wicht, goud die hier te zien”?

 

NATUURLIJK NIET!

 

De koningin heet je welkom met muziek, je trekt je netste kleren aan en begroet haar hoffelijk en met respect.

 

Waarom lijkt het of mensen de Grote Koning, Christus, onze Heer, onze Schepper, onze Broeder en onze God zò respectloos behandelen? Of zouden ze het besef van Zijn aanwezigheid in het Heilig Sacrament des Altaars verloren zijn? Weten of geloven ze daar niet meer in?

 

IK geloof er heilig in (anders zou ik ook niet Katholiek geworden zijn) en het voelt voor mij prettig om dit uit te drukken door mij te tooien met Tau-kruis en mantilla en zo veel mogelijk Christus’ Lichaam en Bloed geknield op de tong te ontvangen. Niet dat handcommunie niet eerbiedig is of minderwaardig, maar net als Franciscus druk ik mij wat fysieker uit.

 

Helaas nemen sommige mensen aanstoot aan MIJN manier van Communiceren. Jammer! Want de Grote Koning komt naar een ieder van ons toe. PERSOONLIJK. En aangezien iedereen anders in elkaar steekt en ook zijn/haar eigen geestelijke rugzakje meedraagt, is de manier waarop iedereen zowel in het dagelijks leven communiceert net als de manier waarop we ter Communie gaan voor iedereen PERSOONLIJK en net weer wat anders.  Beatrix ontvangen we met respect, Christus ook. Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier om dat te laten zien!

 

Gelukkig kijkt de Heer niet naar uiterlijkheden, maar naar wat er in het hart leeft. En in plaats van op elkaar te letten wat de ander wel of niet goed doet, zouden we beter ons richten op hoe WIJ de Koning van het heelal willen verwelkomen! Als we dat doen, kunnen we ons ook beter op Zijn wederkomst op aarde voorbereiden en het Hoogfeest van Zijn eerste komst in de gestalte van een baby, geboren in een stal, van harte vieren.

 

Dit wil ik iedereen op dit Feest, aan het begin van de Advent als voorbereiding op het Kerstfeest en Christus’ wederkomst meegeven: Hoe zou JIJ Hem (willen)ontvangen? En als Hij komt, zou JIJ Hem herkennen?

 

Veel devotie!

 


3 responses to “Christus, Koning van het heelal….en van mijn hart

  1. Dank je Alina, respect voor wat je schrijft – en hoe je dit in de praktijk brengt.
    Vrede en alle go(e)ds!

  2. […] Deze vraag werd mij door Greco Idema via facebook gesteld naar aanleiding van een blog van Alina https://alinaofs.wordpress.com/2012/11/25/christus-koning-van-het-heelal-en-van-mijn-hart/ en de vraag: ‘Hoe zou JIJ Hem (willen)ontvangen? En als Hij komt, zou JIJ Hem […]

  3. logosto zegt:

    Ja, een zeer goede vraag.

Geef een reactie

