Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Kerstwensen….

op 21 december 2012

Als afsluiter van mijn AKA-cursus heb ik, net als alle andere collega’s en leerlingen, een kerstwens opgeschreven. Onze juffen hebben ze bijeen gebracht en op papier gezet. Het is één mooie, grote wens geworden, die ik jullie niet wil onthouden.

– Ik wens iedereen het beste toe.

– Waar oorlog is, kan meer vrede komen.

– Ik wens gezinnen die amper rond kunnen komen in deze maand een goede kerst toe.

– Ik wens voor iedereen dat ze met een goed en gezond leven, en ook veel liefde van anderen, nog veel mooie en gezellige dagen mogen beleven in de toekomst.

– Met de kerst van 2012 hoop ik dat de mensen op aarde tevreden zijn. Jezus is onze heiland en koning van de nieuwe wereld. God zij met ons.

– Mijn kerstwens is dat er meer vrede op aarde is. En dat wij denken om de mensen die het moeilijk hebben. En dat er extra wordt gedacht om de mensen die wij moeten missen in ons leven. Ik wens dat een speciaal iemand ondanks dat zij een rottijd meemaakt toch een leuke kerst zal hebben.

– Ik wens de mensen die in oorlogslanden leven heel veel sterkte en geluk toe. En dat de vrouwen en de kinderen ook meer zeggenschap krijgen, net als de mannen, en genoeg eten en drinken krijgen. Ik wens de mensen in arme landen ook sterkte en geluk en dat er meer democratie is en vrede en genoeg te eten en te drinken.

– Ik vind kerst wel leuk, maar het zijn moeilijke dagen voor mensen die alleen zijn en bijna geen geld hebben, en die ook bijna niet rond kunnen komen. Er zijn ook mensen die elkaar helpen en steunen. Er zijn ook mensen die het slecht hebben en die ziek zijn, en mensen die zorgen hebben en niet genieten. Je moet goed leven en eten en drinken.

– Rijke mensen met hun bonussen moeten meer inleveren voor arme mensen. Ik hoop dat mensen ooit gelijkwaardig worden en dat arme mensen meer geld krijgen. Dat is goed voor onze samenleving. En dat er vrede op aarde komt, geen oorlogen meer, en meer democratie en dat ook vrouwen meer te zeggen krijgen.

– Mijn wens voor kerst is dat er meer vrede is op aarde, en dat het eerlijker verdeeld wordt in de wereld. Dat ieder mens gelijke rechten heeft en dat iedereen zijn of haar mening mag geven, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je opgepakt wordt of dood wordt gemaakt. Ook wens ik dat mensen met een beperking meer gelijke rechten krijgen en dat ze niet ondergesneeuwd worden of opgesloten of afgestoten worden.

 

En tenslotte ook mijn eigen Kerstwens aan iedereen die dit leest:

-Ik wens een wereld zonder angst. Een wereld waarin niemand bang hoeft te zijn voor een ander. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn, ongeacht land van herkomst, huidskleur, geloof, geslacht, geld of gezondheid. Een wereld van samen delen. Niemand superrijk, en niemand arm. Iedereen voldoende middelen om van te leven. Iedereen medemenselijkheid en warmte om zich heen. Een wereld waarin we naar elkaar omzien. Niet vluchten voor de waarheid, maar alleen tegen onrecht vechten.

Een wereld die we ieder een klein stukje beter maken in plaats van te verpesten. Te beginnen met degene nabij te zijn die we NU zien. Als iedereen één iemand helpt, wordt de wereld al beter! Zo kunnen we ons eigen leven en dat van een ander lichter maken. Totdat er voor duisternis geen plek meer is. Amen.

 

Geef een reactie

