Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Een nieuw begin….

op 11 februari 2013

JEEEJTJE! Wat was dat schrikken! Paus Benedictus XIV treed af. Op 28 februari a.s. zal hij het Petrusambt neerleggen, omdat hij de verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengen niet meer (lichamelijk) aan kan. SLIK!

Het nieuws sloeg in als een bom! Wat een begin van het jaar! Eerst de aankondiging van de abdicatie door koningin Beatrix en nu onze Paus die aankondigt terug te treden.
Ik moet het allemaal nog even laten bezinken….

Beatrix is zolang ik mij kan herinneren MIJN koningin. Toen zij aantrad was ik 7, en haar moeder kende ik alleen vaag van tv. Ik ben van Beatrix gaan houden: zij is een teken van verbondenheid. Altijd was ze er, in vreugdevolle momenten, maar vooral ook in tijden van nationale rouw.

Benedictus is nog maar zo kort Paus. Zijn voorganger, paus Johannes Paulus II heeft zolang ik leef zowat het ambt bekleed. En Benedictus voor mijn gevoel nog maar een paar jaar.

Toch bewijst hij met deze aankondiging niet alleen een groot theoloog en denker te zijn, maar ook een groot man. Hij geeft wat mij betreft het goede voorbeeld voor ons allen in het algemeen en allerlei overbetaalde bank-, zorg- en andere managers in het bijzonder.

Hoe? Wel:

1) Hij heeft goed gekeken naar de verantwoordelijkheden die zijn roeping met zich meebrengen.
2) Hij heeft een gewetensonderzoek gedaan naar zijn functioneren.
3) Hij heeft zich oprecht afgevraagd of deze twee dingen nog wel in balans zijn of in de zeer nabije toekomst zullen blijven
4) Hij heeft hieruit zijn conclusies getrokken
5) Hij heeft een plan gemaakt voor een nieuw, beter begin.

Ad 1) Hij heeft goed gekeken naar de verantwoordelijkheden die zijn roeping met zich meebrengen.

Iedereen heeft een roeping. Een levensdoel. Een plek in onze maatschappij. En dat brengt niet alleen rechten met zich mee, maar ook een pakket aan verantwoordelijkheden. Wie geroepen is als religieus, heeft de verantwoordelijkheid God in zijn/haar leven toe te laten. Wie is geroepen als huisvrouw, heeft de verantwoordelijkheid te zorgen dat het huis op orde blijft. Een werknemer heeft de verantwoordelijkheid zijn/haar werk naar behoren uit te voeren. En zo kan ik voor iedereen wel wat bedenken. Het is goed om je regelmatig te realiseren wat er eigenlijk van je verwacht wordt.

Ad 2) Hij heeft een gewetensonderzoek gedaan naar zijn functioneren.

Op ons werk hebben wij dikwijls overleg met meerderen over hoe wij functioneren. Of we hebben vergaderingen over budget, meerjarenbegroting, meerjarenplannen….En meer van dat soort zaken. Ook in kloosters is er regelmatig een overleg (Kapittel) om te kijken of alles nog gaat zoals wenselijk is. En het is een goede Katholieke gewoonte om regelmatig gewetensonderzoek te houden om te kijken of wijzelf nog goed bezig zijn, ofdat we zomaar wat aanmodderen en meedrijven met de stroom.
De Paus geeft in zijn aankondiging aan, regelmatig zo’n gewetensonderzoek te houden. Een gewoonte die voor velen (en helaas ook voor mij) wat weggezakt is. Misschien iets om weer eens te doen? Desnoods plannen we het gewoon…..

Ad 3) Hij heeft zich oprecht afgevraagd of deze twee dingen nog wel in balans zijn of in de zeer nabije toekomst zullen blijven.

De Paus heeft naar de toekomst gekeken. Dat zouden wij ook vaker moeten doen! En dan niet om de agenda’s te trekken, maar om ons oprecht af te vragen: hoe zie ik mijzelf (en wat ik doe) over 5 jaar. Waarmee houd ik mij dan bezig. Zit ik dan nog op dezelfde plek, of niet?

Ad 4)Hij heeft hieruit zijn conclusies getrokken.

Naar jezelf kijken is niet genoeg. Je moet er ook conclusies aan durven verbinden. Dat is niet makkelijk! Dat betekend dat je jezelf bloot moet geven en je zwakke kanten laten zien. Alle maskers af.

Ad 5)Hij heeft een plan gemaakt voor een nieuw, beter begin.

De laatste stap is het maken van een plan voor een nieuw begin. De Paus heeft gedacht: dit kan zo niet langer, ik ga het anders doen. En hij heeft het aangedurfd om een plan daarvoor te maken.
Deze stap is wellicht de belangrijkste. Niet blijven hangen in “ja maar, zo ging het altijd” of “dit is nieuw en eng” maar gewoon opnieuw beginnen!

Deze stappen zijn eigenlijk ook de stappen die passen bij de 40-dagentijd en bij het Sacrament van Boete en Verzoening. Zij zijn DE handleiding om opnieuw te beginnen.
Eerst het oude schoonmaken, obstakels opruimen en dan met een frisse blik en nieuwe moed verder. Alsof we net beginnen. Opgestaan uit ons graf. Pasen!!!!

Ik hoop dat dit moede besluit van de Paus ons allen deze komende tijd mag inspireren om de 40-dagentijd opnieuw te beleven. Als leidraad voor een nieuw begin.


One response to “Een nieuw begin….

  1. Wian zegt:

    helder hoe je het verwoordt…… hoe jouw visie op zijn besluit is. En hoe je dat breder trekt.

    Chapeau!

Geef een reactie

