Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Eten en Leven geïnspireerd door Clara en Franciscus

op 19 april 2013

Als seculiere Franciscaan laat ik mij, om dicht bij het Evangelie en Christus te blijven, inspireren door het leven van Clara en Franciscus.

Deze inspiratie heeft een heel erg grote invloed: zij bepaalt niet alleen aan welke activiteiten ik wel of niet deelneem, mijn politieke voorkeur, de manier ik mijn werk doe en hoe ik verder mijn vrije tijd invul, maar zelfs wat ik eet.

Ik ben namelijk begonnen met wat ik voor de goede verstaanbaarheid maar even het “natuurlijk-biologisch dieet” noem.

Wat houd dat in?

Eten wat biologisch geteeld/gefokt is.
Eten wat seizoens- en liefst plaatsgebonden is.
Eten wat zo min mogelijk bewerkt is.
Eten met zo min mogelijk E-nummers.
Geen genetisch-gemodificeerde rommelderij.
Zo natuurlijk mogelijk eten, dwz: geen producten die ik zelf niet kan maken.
Zo vers mogelijk eten.
Zo veel mogelijk EKO- en biologische producten.
Eat Natural ipv Sultana.
Water en koffie en thee ipv frisdrank.
LUISTEREN NAAR HET LICHAAM: als het ergens gebrek aan heeft, het tot mij nemen en als het ergens niet tegen kan, dat laten staan!

Geen overige producten met chemische rotzooi erin als er een natuurlijker alternatief bestaat.
Zoveel mogelijk fair-trade producten.
Kleding de minder milieubelastend is en liefst zonder kinderarbeid gemaakt.
Mij zo milieuvriendelijk als mogelijk is verplaatsen (Lees:liever lopen/fietsen/trein dan auto)
Spullen hergebruiken.
Spullen waar ik niks meer mee doe doorgeven aan iemand die het nog wel ergens voor gebruiken kan. Eventueel indirect dmv kringloopwinkels.
Oud papier aan de school/kerk doneren.

Opbouwende en verdiepende literatuur en tv en zo min mogelijk gewelddadige actiefilms.
Donald Duck ipv Privé.
Enzovoort.

Kortom: zowel lichamelijk en geestelijk nuttigen wat echt VOEDZAAM is!

Ik heb mij hierbij, naast Clara en Franciscus, laten inspireren door Julia Kang. En een aantal producten haal ik sinds een tijdje bij Wout Strietman’s Kwekerij in Smilde en dat bevalt mij uitstekend!

Immers: JE BENT WAT JE EET!

One response to “Eten en Leven geïnspireerd door Clara en Franciscus

  1. Wian schreef:

    hallo Alina,

    Hulde aan de klare taal.
    Al ben ik niet Franciscaans, ik herken mij in veel van de door jou benoemde standpunten.

    Geniet van datgene wat op je pad komt en goed is en in jouw stijl en puurheid past!

    Het is goed voor jou, voor lichaam en ziel.
    Daarnaast ook voor de mensen om je heen.

    Dank ook voor de links welke in de tekst verscholen zijn.
    Sites van anderen die ook een bewuste keuze maken en daarmee hun puurheid uitdragen en anderen de ogen kunnen openen.

    Groetjes en succes met je blog!

    Wian

Geef een reactie

