Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Dagje bezinning in De Bron: mijn impressie van Simone Pacot

op 12 mei 2013

Gisteren ben ik voor een bezinningsdag naar het Clarissenklooster “De Bron” in Nijmegen getogen. De dag had als titel ‘ Open je deuren voor de Geest, op weg naar Pinksteren met het gedachtegoed van Simone Pacot’ meegekregen. Nieuwsgierig heb ik het maar als een douche over mij heen laten komen. Het voert te ver om alles hier neer te zetten. Voor een letterlijk verslag verwijs ik de lezer graag naar de blog van Zuster Marianne die één van de leidsters was. Ik schrijf hier slechts de druppels die aan mij zijn blijven hangen neer.

Het was een mooie, volle dag. Vol inspiratie, creativiteit en nieuwe inzichten, waarmee ik verder kan.

Ik had nog nooit van Simone Pacot gehoord. Ik schat zo in de meesten van jullie niet. Meer info over haar vind je hier. Dit is tevens de film die wij ter inleiding hebben bekeken. Haar boeken zijn overigens te bestellen via Berneboek.com

Wat mij zowel in de tekst van Zuster Marianne als in de film trof, was de verbondenheid tussen psychologie en geloof. De woorden en wetten van Simone zouden zo uit een show van Dr. Phil die o.a. dagelijks door RTL4 wordt uitgezonden kunnen komen! Simone Pacot heeft 5 levenswetten opgeschreven:

1)  Kies voor het leven

2) Aanvaard je mens-zijn

3) Ontplooi je specifieke identiteit in God en kom in gezonde relatie met de ander

4) Ga op zoek naar de eenheid van je persoon

5) Ontdek je vruchtbaarheid en gaven

 

Wat bij mij is bekleven, zijn de woorden Ontwaken (uit de inleiding van Zuster Marianne), Kies en Aanvaard.

Ontwaken.

Of liever: bewust worden. Hoe vaak doen wij niet dingen onbewust? Of voor een ander? Iedere dag opnieuw maken we op de automatische piloot keuzes, zonder na te denken of ze goed voor ons zijn. Een deel van die keuzes hebben wij geen of nauwelijks invloed op. Maar voor een ander gedeelte geldt dat wij die invloed wel hebben, maar dat we ons graag in de slachtofferrol laten duwen. Bewust worden, kiezen en de keuze en de gevolgen aanvaarden.

Dit is op vele gebieden toepasbaar. En wel heel direct! Een praktijk voorbeeld:

Ik ben een boekenwurm. Ooit had ik daarom de ambitie om een enorme bibliotheek aan boeken samen te stellen. Ik kocht daarom alles wat me interesseerde en als de boeken gelezen waren, zette ik ze in de kast. Mijn geest stond er toen open voor.

Dit ging een jaar of 10 zo door. Totdat…..mijn kast en mijn geest zo vol zaten dat er geen plek meer was voor wat nieuws. Alles slibde letterlijk dicht!

Toen ik me dit een aantal maanden geleden BEWUST werd, ben ik na gaan denken over een KEUS: een gedeelte op zolder weg zetten of de boeken die ik 3 jaar of langer niet had ingekeken radicaal verwijderen?

Ik heb gedacht over de gevolgen en of ik bereid was de consequenties te AANVAARDEN. Als ik de boeken op zolder zou zetten, zou dat het probleem verplaatsen zijn. Maar weg = pech. Na lang denken heb ik bewust besloten te aanvaarden dat die grote bibliotheek er niet zal komen en dat het ruimte in mijn kast en geest zou geven om alles radicaal weg te doen.

Zo gezegd, zo gedaan en het is inderdaad een KEUS VOOR HET LEVEN GEWEEST: ik merkte gisteren dat er NU, na de grote opruim aktie WEL ruimte is voor nieuwe inzichten. ECHT LETTERLIJK is die ruimte er gekomen!

En dit viel eigenlijk iedereen in de groep op: de verbondenheid die Simone Pacot legt tussen psychologie, geloof en leven. Heel eenvoudig, heel direct, heel doeltreffend!

We hebben het ook gehad over het beeld wat we van de Heilige Geest hebben. Voor mij is dat “zuster Wind”. Wind die je voortstuwt, wind die de spinnenwebben wegblaast, maar ook tegenwind en wind van verandering. Hierna was het tijd voor creatieve verwerking.

In de creatieve verwerking hebben we duifjes gekleid. Na een morgen vol informatie is het goed dat met je handen te verwerken. Dit gebeurt op de een of andere manier altijd tijdens de bezinningsdagen in De Bron en dat ervaar ik telkens als heilzaam en goed. Dit komt ook weer terug in de wetten van Simone Pacot: GA EN DOE. Je moet met wat je aangereikt krijgt iets doen!

Gekleide duifjes 1 Gekleide duifjes 2 Gekleide duifjes 3

Nu ben ik niet zo heel goed in kleien en zo, maar dat maakt niets uit. Uiteindelijk is het zoals je ziet toch nog iets geworden. Gewoon, doordat ik er voor open stond!

En dat is mijns inziens het belangrijkste wat van de dag is blijven hangen: als je je open stelt voor de Geest, de Wind van verandering, kun je meer dan je dacht!

One response to “Dagje bezinning in De Bron: mijn impressie van Simone Pacot

  1. Wian schreef:

    Alina,

    Dank voor het delen van deze waardevolle en zo ware boodschap die je tijdens de bezinningsdag hebt geleerd!

    Ik herken er veel in van wat in mijn situatie voorkomt en hoe dingen zijn gelopen in de afgelopen tijd.

    Groetjes

    Wian

Geef een reactie

