Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Pinksteren: Adem Gods

op 19 mei 2013

Vandaag en morgen vieren we Pinksteren: we herdenken dat Jezus Zijn Geest aan de apostelen heeft gegeven.

Dit verhaal doet mij erg sterk denken aan 2 verhalen uit het Oude Testament. Het eerste staat in Genesis 1,24-2,7:

24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren. ’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.

26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt. ’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen. ’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel. ’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

1 Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid. 2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

4 Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde. Zo ontstonden ze, zo werden ze geschapen.

De tuin van Eden

In de tijd dat God, de HEER, aarde en hemel maakte, 5 groeide er op de aarde nog geen enkele struik en was er geen enkele plant opgeschoten, want God, de HEER, had het nog niet laten regenen op de aarde, en er waren geen mensen om het land te bewerken;* 6 wel was er water dat uit de aarde opwelde en de aardbodem overal bevloeide. 7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.

Het tweede verhaal staat in 1Koningen 19,11-13:

11 ‘Kom naar buiten,’ zei de HEER, ‘en treed hier op de berg voor mij aan.’ En daar kwam de HEER voorbij. Er ging een grote, krachtige windvlaag voor de HEER uit, die de bergen spleet en de rotsen aan stukken sloeg, maar de HEER bevond zich niet in die windvlaag. Na de windvlaag kwam er een aardbeving, maar de HEER bevond zich niet in die aardbeving. 12 Na de aardbeving was er vuur, maar de HEER bevond zich niet in dat vuur. Na het vuur klonk het gefluister van een zachte bries. 13 Toen Elia dat hoorde, sloeg hij zijn mantel voor zijn gezicht. Hij kwam naar buiten en ging in de opening van de grot staan, en daar klonk een stem die tot hem sprak: ‘Elia, wat doe je hier?’

Als je me vraagt: “Wie is de Heilige Geest voor jou?” moet ik altijd aan deze verhalen denken. De H. Geest is voor mij Zuster(Broeder) Wind.

 

Wind die door me heen waait.

Wind die ongrijpbaar is.

Wind die als een orkaan mijn huis (leven) op z’n grondvesten doet schudden.

Wind die je voortstuwt de goede richting op.

 

Maar ook:

 

Tegenwind: als ik dreig de verkeerde kant op te gaan, vertraagt Hij me zodat ik mij niet halsoverkop in gevaar stort.

Het zachte briesje dat verkoeling brengt en me dwingt stil te zijn, zoals in het verhaal van Elia.

En vooral, zoals in het verhaal van Genesis: de Adem die me Leven geeft!

Aan dit alles moest ik denken toen ik een paar minuten dit nummer hoorde van Peter Schaap. Een echt Pinksternummer: luister en lees maar!

De tijd staat stil voor jou en mij
Ik wist 't altijd al, ik zou je tegenkomen
Kom nog een beetje dichterbij
Je was hier altijd al, hier ergens diep in mij

refr.:
    Adem mijn adem, voel wat ik voel
    En ik zal jou zijn bij 't vallen van de avond
    Adem mijn adem, voel wat ik voel
    En jij zult mij zijn, vrij zijn, deze nacht

Toen kwam je binnen in m'n huis
'k Heb je meteen herkent, ik wist dat je zou komen
En als de zon straks ondergaat
Ben je vervult van mij en ik, ik leef in jou

refr.

En als je ooit nog weg zult gaan
Dan zit ik diep in jou, je kunt me niet verlaten
En als een vogel vliegen wil
Dan heeft 'ie vleugels nodig net zoals ik jou

refr.(3x)...

One response to “Pinksteren: Adem Gods

  1. Bij dit lied nog nooit aan de Geest gedacht… prachtig!
    En een beetje jeugdsentiment.

    Zalig Pinksteren Alina!

Geef een reactie

