Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

De Wolf van Gubbio in Artis

op 23 mei 2013

Vandaag ben ik een dagje naar Amsterdam geweest. Ik moest daar zijn maar had ook tijd om wat cultuur te snuiven. Ik heb ervoor gekozen om naar Artis te gaan. Een mooie dierentuin, midden in de stad. Dit jaar bestaat Artis 175 jaar en daarom kun je op de site een herinnering achterlaten.

Toen ik door het park liep, heb ik heel veel indrukwekkende dieren gezien, maar één is mij in het bijzonder bij gebleven: broeder wolf. Waarom lees je in mijn herinnering op de site, die ik gemakshalve maar even hieronder neer gekopieërd heb.


De wolf van Gubbio leeft nu in Artis!

van Alina Bonen op 23 mei 2013 — (bekende) dieren

Wolven. We kennen ze als bloeddorstige wezens. Vleeseters. Ik ben Franciscaans en een bekend verhaal over Franciscus van Assisi is het verhaal van Franciscus en de (bloeddorstige) wolf van Gubbio. Dat gaat zo:

In Gubbio leefde een wolf. Hij at kinderen op en iedereen was bang voor hem. Franciscus stapte op de wolf af en zei:”Broeder wolf, ik zal een pact tussen jou en de mensen van Gubbio sluiten. Ik weet wel dat je honger hebt, maar NOOIT mag je mensen bang maken en opeten. Broeder wolf, als IK jou beloof dat de mensen van Gubbio jou voortaan te eten geven, beloof jij dan de mensen met rust te laten?” De wolf beloofde het door zijn poot in de hand van Franciscus te leggen. Toen ging Franciscus naar de inwoners van Gubbio toe en zei: “wees niet bang, als jullie de wolf te eten geven zal hij jullie geen kwaad meer doen. En je moet je ook van je zonden bekeren, anders zal God jullie nog meer straffen dan die wolf”. De mensen beloofden het en zo werd de bloeddorstige wolf van Gubbio een makke wolf die niemand meer kwaad deed.

Aan dit verhaal moest ik denken toen ik in het wolven verblijf een wolf op een tak groen zag knagen en ermee spelen. Ik dacht: “De wolf van Gubbio leeft NU, anno 2013, in Artis. Al waar hij niemand kwaad doet en rustig op een takje groen staat te kauwen.”

Een heel bijzonder moment dus. De foto’s die ik van dit tafereel heb proberen te nemen, zijn helaas niet scherp genoeg geworden. Gelukkig zit het niet alleen in mijn geheugen gegrift, maar heb ik er zo een ieder die het lezen wil deelgenoot van gemaakt.

Broeder Wolf

Artis (45)

Artis (44)

Tot lof een eer van de Schepper die de dieren zo mooi heeft gemaakt!


Geef een reactie

