Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Beschermengelen

op 2 oktober 2013

Vandaag viert de Kerk het Feest van de Engelenbewaarders.

Beschermengel

Engelen. Bewaarders. Wie gelooft DAAR nog in?????

Ikke!

Ik ben er heilig van overtuigd dat God ons mensen en engelen op ons pad stuurt om ons voor onheil en verkeerde keuzes te bewaren. Een praktijkvoorbeeld.

Afgelopen weekend was ik voor een korte vakantie in Heidelberg (Duitsland, voor een impressie zie mijn fotoalbum). Ik ben per trein gegaan en stond dus zowel op de heen weg als op de terugweg op tijd om mijn gereserveerde zitplaats te halen.Ik ben zowel op de heen- als de terugweg met een taxi naar het station gereisd. Beide keren was de taxi te vroeg en kon ik een trein eerder nemen. Op het station aangekomen bleek beide keren dat de trein waarmee ik oorspronkelijk zou reizen vertraging had dan wel niet reed.

Ik ben ervan overtuigd dat God de taxi in beide gevallen te vroeg gestuurd heeft, zodat ik zonder problemen mijn aansluiting op de ICE zou halen.

Verder merk ik dikwijls dat er mij veel toevalt door spontane ontmoetingen. Ook gebeurt het mij dikwijls dat mijn plannen op het laatste moment (buiten mij om) gewijzigd worden. Waarna er iets heel erg onverwacht leuks gebeurt. Of ik net niet iets vervelends meemaak.

TOEVAL?

DAAR geloof IK dus niet in. Ik geloof dat het mijn Engelbewaarder was die mij (voor de zoveelste keer) uit de penarie geholpen heeft!

Op heilgen.net staat o.a. dit:

Engelbewaarders (ook Beschermengelen of Bewaarengelen)

Feest 2 oktober

Gevierd wordt dat ieder van ons door God een persoonlijke engel wordt toevertrouwd, die ons beschermt en vergezelt door het leven. Dat geloofsinzicht baseert zich op een aantal bijbelpassages:
1. In het deutero-kanonieke bijbelboek Tobit wordt verteld hoe de aartsengel Rafaël (feest 29 september) aan de jonge Tobit wordt toevertrouwd om hem bij een moeilijke opdracht te vergezellen en te beschermen.
2. In het evangelie zegt Jezus: ‘Waak ervoor een van deze geringen te verachten. Want Ik zeg jullie: hun engelen in de hemel aanschouwen onophoudelijk het gelaat van mijn hemelse Vader’
[Matteus 18,10].
3. In het boek Handelingen van de Apostelen wordt verteld hoe Petrus op wonderbare wijze uit de gevangenis ontsnapte een aanklopte bij het huis waar de gemeente bijeen was om voor zijn vrijlating te bidden. ‘Nadat hij op de deur van het voorportaal had geklopt, kwam er een dienstmeisje dat Roosje heette, om open te doen, maar toen ze de stem van Petrus hoorde, was ze zo blij dat ze vergat de deur te openen en naar binnen rende om te zeggen dat Petrus voor de poort stond. “Je bent niet goed wijs,” zeiden ze tegen haar, maar ze bleef volhouden dat het echt zo was. “ Dan is het zijn beschermengel”, zeiden ze tenslotte…’
[Handelingen 12,13-15]

Gezien mijn ervaringen houd ik dit feest dan ook in ere, al wordt dit bij ons in Hoogeveen en in de Franciscaanse familie door het Hoogfeest van Franciscus een beetje overschaduwt.

Dus ja, I believe in angels!

Geef een reactie

