Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Kerstmis 2013: verzoening

op 26 december 2013

Kerstmis. God met ons. God geboren uit de Maagd Maria. Daar is het ooit, 2013 jaar geleden, ongeveer, mee begonnen.

Maar wat is daar nu, anno 2013, nog van te zien?

Kijk eens om je heen: het lijkt te draaien om luxe eten, dure cadeaus, opvallen……En de Nachtmis. Mensen die je door het hele jaar heen NOOIT in de Kerk ziet, bevolken nu tot aan de nok de Kerken en Kathedralen. Alsof alles wat minder ging in deze dagen moeten worden goed gemaakt.

En wat heb IK gedaan? Hoe beleef IK het Kerstfeest?

Ik heb gisteren Kerstmis op tv gevolgd, om zo tijd voor mijn familie te nemen.

Mijn vader hoefde, voor het eerst in jaaaaaren, niet te werken en ook vandaag is hij vrij. Een zeldzaamheid waarvoor ik de Heer erg dankbaar ben!

Vandaag eten we Kerst-diner-kliekjes: tomatensoep, stoofpeertjes voor mijn vader, verse bruine bonen voor mijn moeder en mij , kalkoen en dubbelvla. Net als gisteren. Niet erg verheven eten, maar wel iets waar we normaal, door het jaar, geen tijd voor hebben om te maken. Voedsel voor lichaam en ziel, omdat het ons als familie bij elkaar brengt. En mijn ouders hebben zelfs het Urbi et Orbi gekeken! Voor hun heeeeel erg bijzonder!

Mijn ouders en ik hebben ons dit Kerstmis met elkaar verzoend. We hebben ons verzoend met het feit dat IK katholiek ben (en zij daar ab-so-luut niet in geloven). We hebben ons verzoend met het feit dat mijn vader zijn werk erg belangrijk vind. We hebben ons verzoend met het feit dat we geen van allen lichamelijk fit zijn En ik heb me verzoend met het idee dat Zuster Dood mijn ouders op een goede dag (die voor mijn moeder waarschijnlijk niet zo ver meer weg is) komt halen.

Maar vooral ook met het feit dat Christus voor ons geboren is om het gebrokene te helen. Om te verzoenen. Dat leven kwetsbaar is en dat je het “Hodie” moet koesteren. Hodie Christus natus est. VANDAAG is het Kerst: God met ons. Tijd om ons VANDAAG te verzoenen en alle commercie te vergeten en ons te richten op dat wat echt belangrijk is: VERZOENING, VREDE en VREUGDE!

Kerstmis 2013 is dus bij ons de tijd van verzoening. En hoort Kerst daar niet om te gaan? Komt, laten wij aanbidden…. Zalig Kerstmis idereeen!

Geef een reactie

