Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

2013: De laatste uurtjes…..

op 31 december 2013

Het is 31 december. De laatste uurtjes van dit jaar tikken langzaam maar zeker weg. We blikken terug: wat heeft het afgelopen jaar ons gebracht?

En we blikken voor uit: wat zal het nieuwe jaar ons brengen?

 

Eigenlijk jammer dat we dit alleen maar op 31 december overdenken! De Kerk, de liturgie van de uren, nodigt ons uit om dagelijks na te denken over hoe wij onze schaarse tijd hebben doorgebracht en wat we voor de nieuwe dag anders willen gaan doen. Of juist niet. Dit doen we in de completen.

 

Completen.

 

Het woord alleen al duidt een afronding aan. Memento mori. Gedenk te sterven. Wees jezelf ervan bewust dat ooit je laatste uur op deze aarde zal komen. Alleen zal dat niet met vuurwerk zijn, maar vaak onverwachts. Daarom kijken we in de completen dagelijks terug, opdat we ons met een gerust gemoed aan God en de nacht kunnen óver geven. En omdat dit jaar nu bijna compleet is wil ik nu alvast even terugkijken. En vooruit blikken.

Als ik terug kijk op 2013 is dit het jaar geweest waarin ik ben gaan léven. Natuurlijk leefde ik daarvoor ook wel, maar het had iets van overleven en geleefd worden. Afgelopen jaar heb ik voor mijzelf doelen en gezet en prioriteiten gesteld. Kortom: ik ben de regie over mijn leven zelf gaan bepalen. Gedeeltelijk zelf, gedeeltelijk leg ik die in Gods handen. Nog niet helemaal, dat durf ik nog niet.  Misschien volgend jaar….

Als ik vooruit blik naar het komende jaar wil ik verder op de weg die ik nu begonnen ben. Ik wil meer tijd inruimen voor dingen die ik belangrijk vind, met name mijn familie. En dan bedoel ik de familie zoals ik die in de vorige post omschreven heb, bestaande uit mijn biologische vader en moeder, mijn hemelse Vader en Moeder en mijn Broeder Jezus en al mijn (Franciscaanse) familie en vrienden.

Ik zou graag een eigen plekje hebben zodat ik meer kan  geworden wie ik in wezen ben en zoals God mij graag ziet.

Dat zal niet makkelijk worden en ook niet vanzelf gaan. Om ergens uit te komen, moet je immers beginnen met lopen!

Mijn eindbestemming ligt in God. En nu ik alle zij-paadjes en dwaalwegen (voorlopig?) heb verlaten kan ik met lichte tred weer op weg. Hem tegemoet.

Wanneer ik aan zal komen weet ik niet. Waar op die weg ik zuster Dood tegen zal komen evenmin. Maar ik weet dat God het goede spaart. Ik hoef Hem alleen maar te laten groeien en mijn hand te reiken.

Ik bid niet alleen dagelijks de completen, maar probeer iedere dag te leven of het mijn eerste en mijn laatste is: ik maak het goed voor de avond is gevallen (denk aan het boeten van netten!) en probeer met een open geest door de wereld te gaan. Onderweg sta ik stil bij al het mooie dat ik tegenkom en als ik iets lelijks zie, maak ik haastig iets moois.

Ik treed ook het nieuwe jaar met vertrouwen tegemoet, hoopvol wachtend op alle broeders en zusters die ik ga ontmoeten.

Op een verwachtingsvol 2014! Happy New Year!

 

 

One response to “2013: De laatste uurtjes…..

  1. logosto schreef:

    Gelukkig Nieuw Jaar en de beste wensen voor 2014

Geef een reactie

