Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Drie wijzen….de Heer openbaart zich

op 5 januari 2014

Op 6 januari (of de zondag die er het dichtst bij zit) viert de Kerk het Hoogfeest van de openbaring des Heren, in de volksmond ook wel Driekoningen genoemd. Op heiligen.net kun je er alles over lezen.

Drie koningen….de Heer heeft Zich aan de niet-Joden ge-openbaard. En wat doen die niet-Joden? Zij brengen Hem hulde en geschenken: Wierook, mirre en goud.
En waar in de Kerststal sta ik? Voeg ik mij bij de drie wijzen en breng ik het Kind hulde en geschenken? Of houd ik mij afzijdig?

Zelf ben ik geen koning. Geen magiër en wijs ben ik al evenmin. Veel geld bezit ik niet, wel goederen maar wat is deze Koning waardig?Ik probeer mij bij de drie wijzen te scharen, maar heb slechts mijn hart te geven…..

Maar, en dat is het wonder van deze Feestdag, dat is genoeg….

Het lijkt schamel af te steken bij het goud, de wierook en de mirre, maar het geven van je hart is in wezen een veel grotere gave. Waarom? Omdat het moeilijker te geven is! Iets uit je weelde weggeven is veel makkelijker dan het openen van je hart! Probeer het maar is! Het is iedere dag, ieder uur, iedere minuut weer een opgave!

Voor mij is het wonder van Kerst de Openbaring van de Heer, opdat de Weg naar ieders hart begaanbaar wordt. Ik wens een ieder toe dat ze de moed van de wijzen overnemen die Weg te gaan. Voor nu en alle dagen van hun leven!

En ten slotte nog een video (Engels, met ondertiteling) om het hele verhaal samen te vatten: de Bethlehemian Rhapsody.


Geef een reactie

