Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

FIAT!

op 25 maart 2014

Vandaag vieren we Maria Boodschap. Ook wel Annunciatie of Lady’s Day genaamd. Vandaag hoort Maria de boodschap van Gabriël. En ze antwoord: FIAT. Mij geschiede naar Uw wil.

 

Fiat. Ik stem toe.

 

Hoeveel boodschappen krijgen WIJ op een dag wel niet te verwerken? En hoe vaak stemmen wij toe? Ongemerkt, zonder te beseffen WAARVOOR we precies toestemmen? Ga maar eens je surfgedrag van de afgelopen 24 uur na. Ongemerkt hebben we sites toestemming gegeven voor ‘coockies’. Door het bezoeken van een site stemmen we in met hoe die site met onze privacy omgaat. Wie een bestelling doet, moet eerst “ik ga akkoord met de voorwaarden” aanklikken. Wie heeft die ooit echt gelezen? Tevens vertrouwen wij ons dagelijks toe aan onze bank, onze provider, onze leidinggevenden, de NS en noem maar op. Maar hoe betrouwbaar zijn die lui?

 

Vandaag geeft Maria haar FIAT. Niet aan een onbekende ‘big brother’ of organisatie, maar aan haar Schepper. Hoewel zij op dat moment de volle consequenties niet kan doorzien, heeft ze vertrouwen in de boodschap van de Engel en dat God haar wel zal helpen. En Maria’s vertrouwen wordt niet beschaamd! God doet grote dingen aan haar. Zij mag de Moeder van de Verlosser worden en van Zijn verloste broeders en zusters. Moeder van de hele mensheid. En vanaf het moment van haar FIAT zorgt Maria voor iedereen die zij tegenkomt.

 

Maria WIST dat ze God en Zijn boodschap kon vertrouwen. Ikzelf echter merk vaak dat ik het makkelijker vind zo’n grote organisatie te vertrouwen, dan op het Woord van de Heer. Wat dat betreft stelt deze Feestdag mij een prangende vraag: aan Wie of wat geef IK mijn fiat?  Wie en wat is mijn vertrouwen werkelijk waard (en wie en wat absoluut niet)?

 

Belangrijke vragen op weg naar HET grote vertrouwensfeest: Pasen!

 


Geef een reactie

