Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Troost en ontmoeting in Kevelaer.

op 3 augustus 2014

Het heeft even geduurt, maar het is nu tijd geworden iets over mijn bedevaart te schrijven.

Ik ben met de Broederschap van O.L.V. van Kevelaer te Amersfoort e.o. en ’t Gooi naar de Troosteres der Bedroefden geweest in Kevelaer. Na de gebeurtenissen van de afgelopen tijd – het neerhalen van de MH17, de door ISIS verdreven Christenen in Mosoul, de gevechten in Israël – had ik wel behoefte aan wat Troost. En ik was niet de enige.

Samen met zo’n 300 bus-pelgrims en nog 11 fietsers waren we twee dagen in dit mooie stadje te gast.

De eersten die op pad gingen waren de fietsers: zondag 8:30 werden ze bij de Josefkerk in Hooglanderveen door Pr. Roderick Vonhögen uitgezegend.

Rond die tijd ben ik op de trein gestapt voor de H. Mis in diezelfde kerk, door dezelfde pastoor. Vandaaruit naar mijn hotel in Amersfoort getogen, zodat ik maandagmorgen niet zo vroeg vanuit huis hoefde. Uiteraard later nog de inwendige mens verzorgd om er vroeg in te duiken: maandagmorgen 8:00 zou de bus vanaf Hooglanderveen vertrekken!

De zondag was het schitterend weer, maar ’s maandagsmorgens kwam de regen met bakken uit de hemel storten! Gelukkig had ik een taxi besteld, zodat ik droog van mijn hotel naar de kerk gekomen ben. Vandaar gingen we, via Achterveld op weg.

Ik was al eens een paar keer eerder met deze groep meegeweest en het voelde als een warm weerzien. Omdat we twee dagen gingen was er voldoende tijd voor ontmoetingen, zowel met Maria, haar Zoon als met elkaar. Ook was er weer een goed team pastores aanwezig, eveneens als de jongeren, die als acoliet of bruidsmeisje en jonkertje hielpen bij het opluisteren van de viering. En we hadden onverwacht een gast: Vicaris Pauw kwam ook even langs.

Het was feest in Kevelaer: dit jaar bestaat de Maria-basiliek 150 jaar. Een schril contrast af en toe met de gevoelens die ons hoog zaten, maar daarom heb ik het als des te helender ervaren!

De Broederschap heeft zelf een mooie impressie gemaakt, je vind hem hier:

Zelf heb ik ook de nodige foto’s gemaakt en tot een filmpje verwerkt: LINK

Volgend organiseert de Broederschap de 265e bedevaart naar Kevelaer.  Voor informatie zie facebook . Gezien mijn ervaringen van deze en alle afgelopen keren, heb ik me alvast hier  opgegeven!

Geef een reactie

