Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Regels: waarom eigenlijk? Nou, hierom!

op 9 maart 2015

Regels en regeltjes. Altijd en overal hebben we er mee te maken. Sommigen zijn opgetekend in wetboeken, anderen zijn door God gegeven (de 10 geboden) anderen zijn ongeschreven, maar worden wel verondersteld algemeen bekend te zijn.

Regels regelen hoe je met elkaar om wilt gaan. Leiden alles in goede banen. Beschermen de (zwakkere) burger.  In Nederland hebben we er echter een gruwelijke  hekel aan. En lijkt het wel volkssport nummer 1 om de regels ongestraft proberen te breken!

De Tien Geboden? Dat is iets van vroeger, die vind je grotendeels terug in het wetboek, en wat daar niet in staat is heden ten dage niet meer relevant. Snelheidslimiet? Geld niet voor mij, zolang ik niet gepakt wordt kan ik rustig met 180 over de A28. Rood licht? Het was net oranje! Richting aangeven bij het verlaten van een rotonde? Ze zien toch zo wel waar ik heen ga? Dat anderen voor Jan-met-de-korte-achternaam staan te wachten of er snel even bij een ander voorschieten en daardoor vele bijna-aanrijdinkjes gebeuren is niet mijn porbleem! Zwartrijden in de trein: ach die NS is al zo duur, en controle is er nauwelijks.”

Regels breken. Volkssport nummer 1. De pakkans is zeer klein. En als je toevallig op je gedrag wordt aangesproken of je tegen een boete aanloopt, geef je gewoon een grote mond, onder het mom van “HA, WIE DOET ME WAT??”

“Schelden doet geen zeer dus iedereen die me wat in de weg legt scheld ik de huid vol. In eerste instantie natuurlijk God, met zijn stomme geboden die me vertellen dat ik niks mag behalve braaf bidden en zoet zijn. Lijkt me moeder wel. Bah. En natuurlijk ook iedereen die me in de weg loopt en fietst en rijd. En dan vooral de politiek die zorgt dat ik steens minder geld overhoud voor leuke dingen.

Maar wie het vooral moeten ontgelden, zijn die vermalledijde gezagsdragers die het (overheids)beleid moeten uitvoeren. De Kerk (één corrupte kindernaaiende homobende), de brandweer (die de staat afzet) en de ambulancemedewerkers die mijn sensatielust beteugelen.

En het allerergst zijn de lui die daarbij ook nog boetes uitdelen: parkeerbeheer, politie en conducteurs! Vooral die laatsten. Denken dat ze agentje mogen spelen. Die lui die sla ik gewoon in elkaar…..”

Wat jullie hierboven lezen is gelukkig ABSOLUUT NIET mijn standpunt. Maar het lijkt wel voor een steeds groter lijkende groep mensen op te gaan, lees maar in de krant: in één weekend tijd zijn op diverse plekken meerdere conducteurs mishandeld….Eigenlijk te zot voor woorden!

Regels zijn vaak een belemmering. Maar zonder regels zou het recht van de sterkste gelden en zou de zwakkere medemens het onderspit moeten delven. Dat geld in eerste instantie voor DE regels bij uitstek: de 10 geboden.Wie immers Gods geboden en de rest van de Bijbel aandachtig met het hart leest, leest vooral een God die zich om de mens bekommert en daarbij degene die in de ogen van de medemens het minst wordt geacht, weer z’n plaats teruggeeft. En vervolgens gedlt dit voor alle andere regels die wij kennen. Zowel de geschreven regels, als de ongeschreven regels. Regels afschaffen? In eerste instantie zouden veel mensen dit niet eens erg vinden, als het al zou opvallen. Totdat ZIJ de zwakste schakel blijken te zijn en het hun beurt is en er niemand meer is die het voor hen opneemt……

Nee, geef mij maar regels. Want alleen met goede regels kan iedereen zich ontplooien naar de mens zoals God die bedoelt heeft. Daarom zeg ik: Regels: waarom? Daarom!


Geef een reactie

