Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Wat is mijn geloof me waard? Ben ik bereid voor mijn geloof te sterven?

op 9 juli 2015

Wat is mijn geloof me waard? Ben ik bereid voor mijn geloof te sterven als een IS-strijder me met het mes aan de keel dwingt Jezus en Zijn Kerk te verloochenen en ‘de nieuwe leer’ aan te nemen?

martelar van Gorum

Vandaag ‘viert’ de Kerk de martelaren van Gorkum. In 1572 woedde een felle strijd van Geuzen tegen de Spanjaarden. En tegen de Roomse Kerk. In Gorkum stond een Franciscanenklooster en de broeders en geestelijken van de stad werden opgejaagd en hoewel hun beloofd was dat ze veilig zouden zijn, gedwongen om de nieuwe leer aan te nemen of te sterven.

Ze kozen voor het laatste. Zie de wikipedia en op heiligen.net staat een uitvoerige beschrijving.

Wat is mijn geloof me waard? Zou ik, net als de Franciscanen weleer echt bereid zijn mijn leven voor Christus te geven?

Met een knipoog naar Franciscus wijsheidspreuk (zoveel geduld een broeder heeft op het moment dat hij getest wordt heeft hij en meer niet) kan ik daar eerlijk op antwoorden: tot het moment dat het daadwerkelijk van mij ge-eist word zal ik niet zeker weten of ik zou standhouden of dat de wil te overleven sterker is dan mijn geloof.

En dat antwoord benauwd me eigenlijk wel. Als Christenen in het algemeen en Franciscaanse mensen in het bijzorder, worden we opgeroepen Christus na te volgen. In woord EN daad, tot stervens toe…..

Voor mij zijn deze martelaren daarom een groot voorbeeld en een nog grotere uitdaging! Het is o zo makkelijk om over de navolging van Christus te spreken als je een confortabel huis hebt, een goed vervoermiddel, fijne broeders en zusters en familie om je heen, een redelijke gezondheid en ook nog een beetje geld om van te eten, delen en genieten. Maar o zo moeilijk in de praktijk te brengen als jouw leven en dat van je naasten/geliefden ervanaf hangt…..

De martelaren van Gorkum zijn voor mij dan ook een waarschuwing waar fanatisme, voor wat voor ideologie dan ook, toe kan leiden. Ze vormen een blijvend teken van hoe makkelijk iets dat in beginsel goed is door blinde haat en onbeteugeld fanatisme tot iets duivels kan worden omgezet.

Maar ook zijn zij voor mij getuigen van een begin van onze onafhankelijkheid als Nederland. Zij waren de getuigen van de grondlegging van onze grondwettelijke vrijheden waar we zo trots op zijn. En ze zijn ook een teken van hoop in deze tijden van economische crisis en de vluchtelingen-crisis die Europa en een groot deel van de wereld nu in zijn greep houdt: ieder begin van vrijheid, onafhankelijkheid en democratie is moeilijk. Het kost strijd en tijd. Maar zodra er beetje bij beetje een nieuwe gemeenschappeliijke identiteit ontstaat, een volk weer ontdekt wat hun bindt, zal het beter gaan.

Ons mooie Nederlandse democratie is ook niet in één decennium en zonder veel en bloedige strijd ontstaan. Velen zijn dat laatste vergeten. De martelaren van Gorkum echter zullen ons er aan blijven herinneren.


Geef een reactie

