Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Ik geef je een roosje, mijn Roosje….

op 15 augustus 2015

Halverwege de jaren ’70 maakte Conny vanden Bosch het volgende liedje:

Gisteren ben ik, semen met 2 busladingen vol parochianen uit Zuid-Oost Drenthe op bedevaart naar Kevelaer geweest. Hier vind je een foto-impressie. in de bus werd dit liedje door de pastoor weer in mijn herinnering gebracht. De pastoor was namelijk de Rozenkrans aan het uitleggen. Hij vertelde over de gebeden, maar ook dat het bidden ervan een teken van liefde is. Dat je Maria door het bidden van de Rozenkrans elke dag een boeketje rozen aanbied. Uit liefde en trouw. “Ik geefje een roosje, mijn Roosje, ik geef je een roos elke dag”. Maria wordt namelijk ook Roos zonder doornen genoemd, vanwege haar onbevlektheid. En daardoor heeft God haar op deze dag ten hemel opgenomen.

Gisteren hebben we het feest van de Franciscaan Maximiliaan Maria Kolbe gevierd in de Mariabasiliek, de Kruisweg gebeden en tijdens de Vespers, naar goed Katholiek gebruik, alvast een voorschot genomen op het Hoogfeest van vandaag, Maria Tenhemelopneming. Uiteraard hebben we op diverse momenten tijdens de dag de rozenkrans gebeden. Vanwege het feest van pater Kolbe en omdat het vrijdag was de droeve geheimen.

De rozenkrans. Een boeketje van rozen voor Maria. Maar wat veel mensen niet weten is dat er naast de traditionele rozenkrans er nog meer rozenkranzen bestaan. Zo is er de rozenkrans van barmhartigheid, een gebedsvorm die zuster Maria Faustina Kowalska in een visieon geopenbaard kreeg.  Hieronder een gezongen, Duitse versie:

En er bestaat ook een rozenkrans die is opgebouwd uit zeven keer zeven wees-gegroeten, de zogeheten franciscaanse rozenkrans van zeven vreugden:

De geloofsgemeenschap viert in Maria’s leven zeven ‘vreugde’, zeven momenten van (intens grote) vreugde’, zeven keer een ‘Laetitia’:
1 De aankondiging van de engel Gabriël, dat zij de moeder zal worden van onze Heer Jezus Christus
2 Het bezoek dat zij brengt aan haar bejaarde nicht Elisabeth over wie zij van de engel Gabriël verneemt dat zij op haar oude dag al zes maanden in verwachting is, terwijl zij eigenlijk geen kinderen kon krijgen
3 Jezus’ geboorte in Bethlehem
4 De aanbidding van de wijzen uit het oosten
5 De terugvinding van de 12-jarige Jezus in de tempel na drie dagen smartelijk zoeken
6 De verrijzenis of opstanding van Jezus uit de doden
7 Maria’s ten hemel opneming

Maar welke ronzenkrans je ook bid, dit gebaar van liefde en trouw heeft, zo hebben velen met mij door de eeuwen al ontdekt een rustgevende werking. Het herhaalde gebed gaat samenvallen met je ademhaling en ik heb al diverse keren gemerkt dat er dan rust in mijn kop komt.

Daarom een gebruik dat van harte aan te bevelen is. “ik geef je een roosje, mijn Roosje, ik geef je een roos elke dag…”!

Geef een reactie

