Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

Franciscaans, Traditioneel, Katholiek

Gelukkig nieuwjaar?!

op 31 december 2016

Het oude jaar is bijna ten einde…Nog enkele uren en dan, vlak na de gong van Bohemian Rhapsody, luidt het vuurwerk 2017 in….

2016 Was een bewogen jaar met veel ellende….Tijd om na te denken….

Wie haat vergeldt met haat krijgt méér haat.

Wie zich laat leiden door angst, lijdt en isoleert zichzelf.

Een maatschappij waarin terreur bestreden wordt door militairen, verandert in een angst-dictatuur.

Wie ziek is, moet een verstandige dokter zoeken die de ziel kan helen, geen medicijn voor het lichaam.

Wil je angst bestrijden, moet je lef tonen.

Wil je haat bestrijden, moet je liefhebben.

Extreme waan-ideeën moet je bestrijden met kennis, te beginnen met die van de Koran.

Hoe kan iemand in een ander land intergreren als niemand hem geleerd heeft hoe daar de cultuur is?

Wie nooit heeft geleerd wat nep is, zal nooit de waarheid herkennen, laat staan leren onderscheiden!

Sint Franciscus zei het al:

 Heer,

Maak mij een instrument van uw vrede:
Laat mij liefde brengen waar haat is,
Eenheid waar mensen verdeeld zijn,
Vergiffenis aan mensen die zwak zijn,
Laat mij hoop geven aan wie niet meer hoopt,
Geloof aan wie twijfelt;
Laat mij licht brengen waar het duister is
En vreugde waar mensen bedroefd zijn.
Heer, help mij
Niet zozeer om zelf gelukkig te zijn
Als anderen gelukkig te maken;
Niet zozeer om zelf begrepen te worden
Als anderen te begrijpen;
Niet zozeer om zelf getroost te worden
Als anderen te troosten;
Niet zozeer om bemind te worden als te beminnen;
Want als ik geef, zal mij gegeven worden
Als ik vergeef, zal mij vergeven worden,
Als ik sterf, zal ik voor eeuwig leven.
Ik laat me in 2017 dan ook niet leiden door angst. Ik ga rustig met een vliegtuig op pad, neem de Flixbus naar Berlijn en ga genieten van mooie sacrale muziek op de Vrijthof en vier kerstavond in de Slevrouwe. En ik stap ook zonder angst in een trein naar Amsterdam.
Niet omdat ik niet bang ben, maar omdat ik me niet door angst wil laten leiden. Als iedereen stopt met Sinterklaas vieren, de kerststal verbrand en met Pasen moet werken omdat een kleine groep er aanstoot aanneemt, hebben de terroristen gewonnen! Wanneer we een zeer kleine groep ons normale leven laten verstoren, zal er op een gegeven moment iets aan ons beginnen te knagen omdat we een stukje eigenheid missen. Dat maakt melancholisch en bitter en zal haat oproepen. Dan zullen de terroristen hebben gewonnen.
Want haat DULDT geen liefde! Haat duldt alleen maar meer haat. Zo is het altijd geweest, en zal het altijd blijven. Niets voor niets was Jezus’ boodschap zo revolutionair en schokte het de oudsten! Zij hadden geleerd ‘oog om oog, tand om tand’ maar Jezus zei: keer de andere wang toe. Als men iets van je wil, als de ander je denigreerd en kleineert, maak dat zichtbaar! Ga er niet tegenin, maar laat hem beschaamd staan dat hij zo doet! Ons rest anno 2017 dezelfde weg. De terroristen in onze wereld verwachten angst en verlamming en inperking van rechten. Door met dubbele vreugde gewoon door te gaan en hen uit te nodigen mee te vieren, zullen zij schaamte voelen dat zij ons niet bij hun feesten uitnodigen en gefrusteerd moeten concluderen dat hun strategie van angst niet werkt.
Uiteraard heb ik niet de illusie dat dit als een donderslag bij heldere hemel gaat gebeuren. Helaas niet! Dat zal veel tijd en wijsheid vergen. En geduld…..
En dan is het na deze overpeinzing dan nu tijd voor…..
Gelukkig nieuwjaar!

Geef een reactie

